Toekomstvisie voor onze gemeente (deelgemeente Hulshout) voorjaar 2024

Hoe kijkt u naar onze gemeente? Ziet u uitdagingen die op ons afkomen, kansen die zich aandienen? Ziet u zaken die goed zijn, die beter kunnen of die dringend moeten worden aangepakt?

 

N-VA Hulshout wil alvast zijn toekomstvisie voor onze gemeente met u delen. Dit doen we naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. 

Dit is een evoluerend werkstuk. We richten ons voorlopig op enkele belangrijke domeinen en bewaren de overige voor ons verkiezingsprogramma. We beginnen met onze toekomstvisie voor Hulshout, later volgen die voor Westmeerbeek en Houtvenne.

In eerste instantie onze visie over mobiliteit en verkeersveiligheid omdat dit een grote basis vormt voor onze visie op site Ter Nethe. Dus lees zeker helemaal door!

Uw feedback is welkom! Neem gerust contact op met ons.

 

Goed bestuur

 

N-VA Hulshout wil de financiën op orde houden, geen geld over de balk gooien voor megaprojecten. We willen prioriteit geven aan wat dringend nodig is: de uitbouw van de zorgcampus, het aanpakken van mobiliteit en de verkeersveiligheid. Bovendien moeten we ons wapenen tegen de klimaatverandering. De gebouwen die we hebben, moeten we beter onderhouden en opnieuw in orde brengen: renoveren in plaats van afbreken. Nieuwbouw kan en moet, als het écht nodig is, en liefst in samenwerkingsverband. Kortom, goed bestuur.

 

Onze bronnen

 

•             De mimi-studie en de doorlichting door Ernst & Young:

Deze tonen aan dat onze gemeente teveel gebouwen heeft, die onvoldoende gebruikt worden en die onvoldoende onderhouden worden. Verder zouden er ook meer samenwerkingsverbanden moeten komen met private initiatieven.

•             Het provinciaal mobiliteitsplan Zuiderkempen:

Dit  wordt stapsgewijs uitgevoerd. De ring rond Heist-op-den-Berg wordt het traject voor vrachtverkeer naar het industriepark Heultje/Hulshout. Dit brengt mee dat er in de dorpskern van Hulshout veel minder zwaar verkeer zal passeren.

•             Dit werkstuk komt er na veel overleg in bestuursvergaderingen en trajectmomenten. Het voeren van dialogen met buurtbewoners,  interacties met werknemers en het houden van publieke debatten, hebben zeker bijgedragen tot het vormen van deze toekomstvisie.

 

N-VA HULSHOUT - ONZE TOEKOMSTVISIE VOOR DEELGEMEENTE HULSHOUT

 

Deel 1: Mobiliteit en verkeersveiligheid

Dorpskern:

N-VA Hulshout wil de mobiliteit verbeteren en de veiligheid verhogen:

•             We herbekijken de afbakeningen van de bebouwde kom. Daar komt telkens een wegversmalling. Om Hulshout binnen te komen moet je afremmen.

•             Het inrichten van natuurlijke verkeersremmers (bijvoorbeeld door hagen en leilinden) bij het binnenrijden van de woonkernen.

•             Het uitbreiden van de zone 30 in de dorpskern om de veiligheid van voetgangers en fietsers te waarborgen.

•             Het voorzien van trage wegen om alternatieve routes voor voetgangers en fietsers te creëren.

•             Het fietsvriendelijk inrichten van de zijstraten om het fietsverkeer te bevorderen en de veiligheid van fietsers te verbeteren.

•             Het sluipverkeer uit de zijstraten weren door:

Het plaatsen van een verkeerslicht op de Booischotseweg om de verkeersstroom beter te regelen.
Het verbeteren van de doorstroming op de Grote Baan door sensoren te plaatsen die de wachtrij van voertuigen detecteren en de verkeerslichten aansturen.
De Doodsbroekstraat enkel gebruiken als uitrijstraat naar de Grote Baan.

 

Sportpark en industriepark:

We zullen twee afzonderlijke zones creëren, een woonzone en een industriezone, elk met duidelijke grenzen:

Een verkeersknooppunt waarbij Vaartstraat  en Industriepark een voorrangsweg  ormen voor vlottere vrachtdoorvoer. De afslag en weg richting sportpark wordt zone 30 en sluit via een zig-zag aan op dit kruispunt om zo beide zones duidelijk af te lijnen.

 

Een verkeersknooppunt waarbij Vaartstraat  en Zuidgoordijkstraat een voorrangsweg vormen voor vlottere vrachtdoorvoer. De afslag en weg richting Grote baan wordt zone 50 en sluit via een zig-zag aan op dit kruispunt om zo beide zones duidelijk af te lijnen.

•             Het inrichten van natuurlijke verkeersremmers (bijvoorbeeld door hagen en leilinden) bij het binnenrijden van de woonkernen.

•             Het plaatsen van duidelijke borden woonkern/industrie. Dit versterkt ook de zone afbakening tussen de leef/woon zone en het industriepark.

•             We zullen het vrachtverkeer weren uit de Vaartstraat en er moet ook een breed fietspad komen voor een veilig fietsverkeer naar het sportcomplex.

•             Het is ons doel om het atypische industriepark zo min mogelijk uit te breiden.

•             De  voorziene KMO-zone, die gepland is tussen Industrieweg en Vaartstraat, zal alleen toegankelijk zijn via de industriezone.

•             We zullen de toegang tot het sportpark en de zijstraten zo inrichten dat ze veilig en fietsvriendelijk zijn.

 

Vaartstraat, Heibaan en zijstraten:

•             De Vaartstraat wordt, tussen Grote Baan en Heibaan,  een eenrichtingsweg. Hierbij wordt de rijweg iets smaller gemaakt en komt er een gescheiden breed fietspad, omzoomd door hagen.  Ook de Kerkstraat krijgt hagen tussen het fietspad en de rijweg.

•             In de zijstraten van de Heibaan wordt, in samenspraak met de inwoners, een lussysteem met enkelrichting uitgewerkt. Dit biedt meer ruimte voor fietspaden, groenaanplantingen of parkeerstroken.

•             In de Heibaan, tussen Kerkstraat en Vaartstraat, verdwijnen de afrempaaltjes en wordt de straat voorzien van een wegversmalling en van fietssuggestiestroken.

•             De Hooistraat, tussen Grote Baan en Heibaan, wordt ingericht als fietsstraat. Dit als verbinding naar de Strepestraat die al een fietsstraat is.

•             Daarnaast zullen we een nieuwe trage weg ontwikkelen tussen de Vaartstraat en het sportpark, zodat fietsers niet door de industriezone hoeven te rijden.

 

Deel 2: De transformatie naar Zorgcampus Ter Nethe

 

De site Ter Nethe wordt uitgebouwd tot een zorgcampus, exclusief gereserveerd voor zorgdiensten. Hier zijn enkele van de geplande initiatieven:

•             De bouw van een nieuw woonzorgcentrum is een prioriteit. Dit centrum zal 75 bedden hebben en voorzieningen zoals een cafetaria/dorpscafé, een ruim zonneterras, een leuk speelparkje en een petanquebaan.

•             Het project Buitenghuwoon, dat 15 tot 30 bedden zal hebben, is gericht op de opvang van personen met een beperking. Dit project moet zo snel mogelijk worden gerealiseerd, in overleg met en naar de behoeften van de initiatiefnemers.

•           We zullen de mogelijkheid nagaan of het huidige woonzorgcentrum gerenoveerd en herbestemd kan worden. Het zal dan diensten kunnen aanbieden zoals kortverblijf, serviceflats en dagopvang.

•             Het huidige OCMW-gebouw zal worden gerenoveerd en herbestemd. Het zal plaats bieden aan paramedische diensten, revalidatiecentra en jeugdzorg.

•             De omgeving en het weiland zullen worden vergroend, met de aanleg van bossen en heide, wandelpaden en rolstoelvriendelijke zitbanken.

•             Er zullen trage wegen worden ontwikkeld die naar de site leiden.

•             Tot slot zal er een aantrekkelijk park worden aangelegd voor zowel jong als oud, met bijvoorbeeld een joggingparcours, fit-o-meter en speeltoestellen.

 

Deze plannen beloven een warme en zorgzame omgeving te creëren voor iedereen die gebruik maakt van de Zorgcampus Ter Nethe.

 

Deel 3: Gemeentelijke basisschool

 

1ste oplossing: Behoud van de huidige schoollocatie

 

 Dit was jarenlang de langetermijnvisie van het gemeentebestuur, tot het plotseling met een megaproject kwam. Wij willen dit eerste plan echter wel uitvoeren.

 

•             Verwerving van aangrenzende gronden voor uitbreiding.

•             Uitbreiding van de bestaande school: een spiegelbeeld van de bestaande school

            creëren, eventueel nieuwe plannen integreren, enz.

•             De speelplaats ontharden en groen aanplanten.

•             Speelplaats gedeeltelijk gebruiken als parkeergelegenheid bij activiteiten.

•             De straten verkeersveilig maken door bijvoorbeeld in te richten als fietsstraat.

•             Trage wegen naar Herenbossen aanleggen voor een gemakkelijke verbinding met de

             school.

•             De bosweg door Herenbossen onderhouden voor fietsverkeer.

 

Opties:

•             De kinderopvang en kleuterschool kunnen eventueel op de zorgcampus worden ondergebracht.

•             De mogelijkheid tot samenwerking met De Toverdoos opnieuw nagaan.

 

Voordelen: Dit is de goedkoopste oplossing, het behoudt zoveel mogelijk natuur en de rust op de zorgcampus blijft gegarandeerd.

Nadelen: De drukte in beide straten blijft bestaan, en verplaatsingen voor sportactiviteiten blijven noodzakelijk.

 

 

2de oplossing: Verplaatsing van de school naar het sportpark.

 

Het sportpark heeft voldoende ruimte en parkeergelegenheid. De school zou zich volledig kunnen richten op sportbeleving:

•             Alle sportinfrastructuur kan optimaal worden benut.

•             Er zijn voldoende parkeerplaatsen.

•             Het netwerk van fietspaden en trage wegen garandeert een veilige fietsverbinding.

•             De wielerpiste kan worden afgebroken of gerenoveerd om fietservaring op te doen, bijvoorbeeld een verkeersinstructieparcours op binnenplein.

 

Opties:

•             Eventueel kan ook de kinderopvang naar de huidige locatie gaan.

 

Voordelen:

Optimaal gebruik van de gebouwen, behoud van de natuur, rust op de zorgcampus, geen drukte in de Strepestraat, geen verplaatsingen naar het sportcomplex en de nieuwe schoolplannen kunnen behouden blijven.

Nadelen:

Voor sommigen kan de afstand iets groter zijn maar het zal er veiliger aan toe gaan.

 

 

3de oplossing: School naar site Ter Nethe

 

N-VA Hulshout vindt dit de minst goede oplossing. Zie al onze redenen hierboven.

Het site Ter Nethe project zoals het huidige schepencollege het voorstelt.

 

Voordelen: Alles op één site.

 

Nadelen:

Is de hoge intensiteit door de hoge bezetting van de site geen probleem voor de rust van de bewoners? Laat staan voor prikkelgevoelige andersvaliden. Wonen op een schoolsite lijkt ons zeer belastend.

Vormen de veelvuldige doelgroepen niet voor een te snelle verzadiging van de site?

Een roofbouw op een open groene omgeving met daarbij door het volbouwen van de oppervlakte een hypotheek voor een mogelijk verder nodige uitbouw in de toekomst van het zorgcentrum.

Mobiliteitsprobleem: een onoverzichtelijk verkeersdrukte en een ernstig veiligheidsprobleem voor de kinderen, de gebruikers en de bezoekers aan school en rusthuis.